ویپ چیست؟

ویپ چیست؟

ویپ که مخفف عبارت (voice over Internet Protocol) است، به معنای انتقال دادن محتوای صوتی و محتوای چند رسانه‌ای از طریق اینترنت است. نحوه استفاده از این فرآیند کاملا مشابه تلفن معمولی است، اما تفاوت ان این است که به جای سیم کشی و استفاده از یک شرکت ارائه دهنده خدمات تلفن از اتصال اینترنت استفاده می‌شود.

ویژگی های ویپ

صف انتظار

با استفاده از این ویژگی، در صورت اشغال بودن خط شما، تماس های مخاطبان شما از دست نرفته بلکه در صف قرار داده می شوند تا به هنگام آزاد شدن شماره شما، تماس برقرار شود.

تنظیم ساعات اداری

این ویژگی هم یکی از موارد کاربردی در پیاده سازی سیستم های تلفنی سازمان ها به شمار میرود که در سیستم های مبتنی بر VoIP به راحتی قابل انجام خواهد بود.

ضبط مکالمات

این امکان وجود دارد که تمامی مکالماتی که در بستر ویپ در سیستم شما صورت می‌گیرد، ضبط شده و در سیستم شما ذخیره گردند.

فکس 

با استفاده از این ویژگی، قابلیت ارسال فکس های دریافتی به ایمیل وجود خواهد داشت. بدین صورت خدمت بزرگی به محیط زیست و صرفه جویی در مصرف کاغذ خواهد شد. از طرف دیگر ذخیره شدن اسنادی از این قبیل در ایمیل، دسترس پذیری آن ها را بالا می برد.

امکان دریافت پیام صوتی

با استفاده از این سرویس، در صورت عدم امکان پاسخگویی کاربر، می توان برای او پیام گذاشت. کاربر در زمان دلخواه قادر به شنیدن این پیام بوده و امکان ارسال پیام به ایمیل وی نیز امکان پذیر خواهد بود.

 

انواع ویپ

دو نوع اصلی تلفن‌های ویپ وجود دارد که مبتنی بر سخت افزار و مبتنی بر نرم افزار هستند.

مبتنی بر سخن افزار

یک تلفن VoIP مبتنی بر سخت‌افزار شبیه یک تلفن بی‌سیم یا سخت‌افزاری سنتی است .

ویژگی ها

  • دارای میکروفون
  • دارای پد لمسی
  • نمایشگر شناسه تماس گیرنده
  • انتقال پست صوتی

مبتنی بر نرم افزار

تلفن‌های مبتنی بر نرم افزار، که به آن‌ها تلفن‌های نرم افزاری نیز گفته می‌شود، کاربران نرم افزاری هستند که روی رایانه یا دستگاه تلفن همراه شما نصب می‌شوند. رابط کاربری تلفن نرم افزاری بسیار شبیه به یک گوشی تلفن همراه است که یک صفحه لمسی داشته و نمایشگر شناسه تماس گیرنده نیز در آن قرار گرفته است.

شما می توانید پک کامل سیستم تلفنی ویپ با تلفن های 1625 گرنداستریم به همراه برنامه ریزی کامل را ملاحظه کنید.

مزایای ویپ

صرفه جویی در هزینه

VoIP یک راه مقرون به صرفه برای راه اندازی یک سیستم ارتباطات تجاری است. خدمات ویپ بر اساس اتصال IP مستقیم به شرکت ارائه دهنده خدمات تلفن است، علاوه بر آن می‌تواند به سادگی بر اساس اتصال به اینترنت موجود یا ترکیبی از هر دو روش باشد. بنابراین، هزینه تماس‌های داخلی در سازمان شما را کاهش می‌دهد.

نصب آسان

در مقایسه با سیستم‌های تلفن سنتی، نصب و پیکربندی سیستم‌های ویپ بسیار آسان است. در سیستم تلفن‌های سنتی برای ایجاد ارتباط و برقراری تماس باید خطوط از طریق روش‌های فیزیکی متصل شوند. سیستم‌های تلفن ویپ نیاز به نصب خطوط تلفن فیزیکی را برطرف می‌کند.

کیفیت صدای خوب

هنگامی که Voice over IP برای اولین بار معرفی شد، کیفیت تماس آن رضایت بخش نبود. اما امروزه به لطف پیشرفت‌های بسیار عالی این سیستم دارای کیفیت صدای بسیار بالایی است. تا زمانی که اتصال اینترنت شما سریع و پایدار باشد، کیفیت صدای دریافتی نیز عالی خواهد بود. 

تحرک و انعطاف پذیری جغرافیایی

VoIP برای کسب و کارهای مختلف این امکان را فراهم می‌کند تا سیستم های ارتباطی خود را به شعبه‌های مختلف شرکت خود در مکان‌های مختلف گسترش دهند. برای کارکنان از راه دور، تا زمانی که اتصال به اینترنت در دسترس باشد، وجود دارد و محل قرارگیری تأثیری در آن نخواهد داشت.

مقیاس پذیری

ویپ یک راه حل کاملا مقیاس پذیر است که با کسب‌وکار شما به راحتی رشد می‌کند، مخصوصا زمانی که از سرویس‌های مبتنی بر ابر آن استفاده کنید، از انعطاف پذیری بیشتری برخوردار می‌شوید. افزایش و کاهش افزونه‌های تلفن می‌تواند به راحتی و در کمترین زمان انجام شود و کسب‌وکارها، بدون خرید هرگونه تجهیزات سخت‌افزاری اضافی یا خطوط اختصاصی جدید از ویپ استفاده می‌کنند.

معایب ویپ

  • ممکن است همه این خدمات مستقیماً به خدمات اضطراری متصل نشوند.
  • VoIP نیاز به اتصال به اینترنت پرسرعت دارد. برای استفاده از آن حداقل به ۱۰۰ کیلوبیت در ثانیه (۰.۱ مگابیت در ثانیه) در هر خط تلفن نیاز دارید.
  • خدمات در هنگام قطع برق کار نخواهند کرد.

شما می توانید در مقاله مرکز تلفن ویپ خدمات و راه اندازی ویپ را مورد مطالعه قرار دهید.

نحوه عملکرد ویپ

نحوه کار یک سرویس ویپ به این صورت است که صدای کاربر را از سیگنال‌های صوتی تبدیل به داده‌های دیجیتال می‌کند و در مرحله بعد همین داده‌های دیجیتال از طریق اینترنت ارسال می‌شوند. اگر کاربر دیگری از یک شماره تلفن معمولی تماس بگیرد، سیگنال قبل از اینکه به آن کاربر برسد، دوباره به سیگنال تلفن تبدیل می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *