Sip Trunk چیست؟
سیپ ترانک متشکل از دو بخش سیپ و ترانک میباشد. پروتکل سیپ (Session Initiation Protocol) یکی از محبوب ترین پروتکل های برقراری ارتباطات در بستر شبکه میباشد. ترانک نیز در معنا به عنوان یک شبکه درختی و شاخهای شناخته میشود. در واقع به استفاده از یک شریان اصلی، ترانک میگویند و در سیستمهای ارتباطی به معنای ارتباطی است که بیش از یک مکالمه از طریق آن برقرار میشود.
درواقع سیپ ترانک نوعی پل ارتباطی است که با استفاده از بستر شبکه مانند اینترنت و با استفاده از پروتکل SIP، امکان برقراری مکالمه تلفنی چند کاربره را فراهم میکند.
سیپ ترانک چگونه کار می کند؟
سیپ ترانک (Sip Trunk) نسخه مجازی خط تلفن آنالوگ است. با استفاده از ترانک های SIP، ارائه دهنده سیپ می تواند یک، دو یا بیست کانال را به PBX شما متصل کند و به شما این امکان را می دهند تا از طریق اینترنت تماس های محلی، بین شهری و بین المللی برقرار کنید. اگر در دفتر خود PBX داخلی دارید، ارائه دهنده سیپ ترانک می تواند به شما متصل شود و به شما اجازه می دهد بدون محدودیت در تعداد تماس های همزمان، با سیستم موجود خود تماس های خروجی برقرار کنید.
برای استفاده از خطوط سیپ بهتر است از تکنولوژی ها و تلفن های مناسب این خطوط مانند VOIP استفاده نمود.
البته در صورتی که یک شرکت و یا سازمان از تلفن های قدیمی که امکان اتصال به بستر شبکه در آن ها وجود ندارد استفاده می کند نیز می توان به راحتی با استفاده از یک گیت وی این امکان یعنی استفاده از سیپ ترانک را در اختیار کارمندان و کاربران خود قرار دهند.
مزایای استفاده از سیپ ترانک
کاهش هزینههای جانبی
با توجه به اینکه خطوط مورد نظر برای راه اندازی و فعالسازی از بستر شبکه استفاده می کنند، همین امر می تواند باعث کاهش هزینه ها برای کابل کشی، و یا خرید تجهیزات مختلف در این زمینه شود.
هزینه ی خرید یک شماره تلفن سیپ نسبت به شماره تلفن های قدیمی به دلیل هزینه هایی مانند نگهداری سرویس، سخت افزار ارتباطی و … بسیار ارزان تر می باشد.
علاوه بر این شرکت ها و سازمان ها می توانند با توجه به نیاز، حساب کاربری خود را برای استفاده از خطوط سیپ شارژ نمایند. به همین دلیل است که خطوط سیپ باعث می شوند تا مدیریت بتواند نظارت بیشتری بر روی خطوط تلفن شرکت خود داشته باشد.
کیفیت بالای ارتباطات
یکی دیگر از مزایای سیپ ترانک ها را می توان کیفیت بالای برقراری ارتباط در بستر شبکه و پروتکل سیپ عنوان نمود.
این کیفیت بالا باعث می شود تا شرکت هایی که ارتباطات در محیط آن ها از اهمیت بالایی برخوردار است بتوانند در سریع ترین زمان ممکن به هدف خود برای برقراری ارتباط برسند. مکالمه ی با کیفیت و بدون نویز از جمله عواملی است که می توان به توسعه و پیشرفت یک شرکت کمک شایانی بکند.
افزایش میزان رضایت مشتریان
استفاده از سیپ ترانک، کیفیت صدا را افزایش میدهد. به این ترتیب در مدت زمان طولانی، مخاطبان شما رضایت بیشتری را از تماسهای برقرار شده و کیفیت آنها خواهند داشت. از همین رو میتوانید با استفاده از سیپ ترانک، جلب رضایت مشتری را نیز به همراه داشته باشید.
امنیت بسیار بالا در بین سرویسهای تلفنی
به عنوان آخرین مزیت استفاده از سیپ ترانک، میتوان به امنیت بالا در استفاده از این تکنولوژی اشاره کرد. موارد استفاده از این پروتکل در کنار دیگر پروتکلها و تکنولوژیهای مشابه نشان میدهد که در سیستم این پروتکل امنیت بالایی برقرار است و میتوان به راحتی آن را کنترل کرد.
انعطاف پذیری بالا
با توجه به اینکه خطوط سیپ در بستر اینترنت راه اندازی می شوند، می توان به راحتی در مواردی که به خطوط و امکانات جدید نیاز داریم، این قابلیت ها را گسترش داد و به راحتی نوع و تعداد خطوط را متناسب با نیاز خود انتخاب نمود.
پایداری و اطمینان بالاتر
سیپ ترانک علاوه بر از بین بردن دغدغه های مدیریت برای افزایش کیفیت ارتباطات، نظارت بیشتری و بهتری را نیز نسبت به خطوط راه اندازی شده ارائه می نماید. خرابی و قطعی تماس با توجه به پشتیبانی سیستمهای ارائه دهنده خدمات سیپ ترانک بسیار کم اتفاق میافتد. میتوان گفت سرویس سیپ ترانک (SIP Trunk) یکی از امنترین سرویسهای تلفن موجود در بازار است.
مقیاس پذیری
از کسب و کارهای کوچک گرفته تا شرکتهای بزرگ، همه میتوانند از سیستمهای سیپ ترانک با توجه به نیازهای خود استفاده کنند. با توسعه کسب و کار و افزایش تعداد کارمندان نیز میتوان بدون صرف هزینههای اضافی برای خرید سخت افزار بیشتر یا توسعه زیر ساختها، تعداد خطوط را افزایش داد.
کاربردهای SIP Trunk
این تکنولوژی از اهمیت بسیاری برخوردار است و کاربردهای متعددی دارد. شرکتها از SIP Trunk برای ارتباطات تلفنی تجاری خود استفاده میکنند. این فناوری به شرکتها امکان میدهد تا خطوط تلفنی مورد نیاز خود را از طریق اتصال به SIP Trunk Provider ارتقاء داده و تماسهای تلفنی خود را از طریق شبکههای اینترنتی انجام دهند. این سرویس به سازمانها کمک میکند تا هزینه تماسهای خود را کاهش دهند. به عنوان مثال، با انتخاب یک ارائه دهنده مناسب و استفاده از شبکههای اینترنتی میتوان هزینههای تماس بینالمللی را به شدت کاهش داد.
با استفاده از این سرویس تلفن میتوان تماسهای ورودی را به سرویسهای دیگر مانند خطوط داخلی، پاسخ خودکار (IVR) و ایمیل انتقال داد. شرکتها در صورت نیاز میتوانند در کمترین زمان خطوط تلفن را به مجموعه اضافه کنند. این امر انعطاف بیشتری در مدیریت تماسها و برقراری ارتباط با مشتریان ایجاد خواهد کرد. شرکتها با استفاده از این فناوری میتوانند تماسها را به شعب و دفاتر مختلف خود منتقل کنند، حتی اگر این شعبهها در مکانهای جغرافیایی مختلف واقع شده باشند. سرویس SIP Trunk یک فناوری قدرتمند برای مدیریت تماسها و ارتباطات تلفنی در محیطهای سازمانی است و به شرکتها امکان میدهد تا به صورت کارآمد و اقتصادی با مشتریان و همکاران خود ارتباط برقرار کنند.